Project in uitvoering

Goed Opgelost

Platform voor oplossing van zorgproblemen
Verhalen over slachtoffers in de zorg gaan vaak alleen over wat er mis is gegaan. Terwijl het juist ook belangrijk is dat slachtoffers handvatten krijgen om hun problemen op te lossen. Hoe heeft een slachtoffer zijn verhaal aangekaart? Hoe ging het gesprek met de arts? Hoe schrijf je een brief met een klacht? In het transmediale project Goed Opgelost wil producent Moondocs deze kant van het slachtofferschap belichten.

Een open cultuur in de zorg is belangrijk. Openheid zorgt dat slachtoffers incidenten melden, dat zorgverleners negatieve ervaringen proactief benaderen en bevredigend afhandelen en dat zij verbeteringen realiseren. Om dat laatste gaat het slachtoffers veelal. Ze willen dat zorgverleners van de fout leren en in het vervolg voorkomen.

Moondocs heeft een bewezen staat van dienst in producties over sociaal-maatschappelijke onderwerpen. Ook bij dit project heeft Moondocs een duidelijk maatschappelijk doel. Goed Opgelost wordt een webplatform met korte films, teksten en audiofragmenten, over cases waarin problemen op een constructieve manier zijn opgelost. Daardoor raken slachtoffers geïnformeerd en geïnspireerd om hun eigen problemen aan te pakken. Omdat de verhalen samenkomen op het web, is er bovendien de mogelijkheid voor het publiek om interactief deel uit te maken van die verhalen.

Proactief en constructief handelen
In Goed Opgelost kunnen inzichten en oplossingen voor slachtoffers en hulpverleners in de zorg worden gedeeld. Door de interactie met de bezoekers levert het platform waardevolle gegevens op en meer inzicht in klachtenprocedures. Het platform reikt voorbeelden van positieve resultaten aan en laat zien hoe slachtoffers proactief en constructief kunnen handelen. Op die manier wil Moondocs slachtoffers in de zorg een hart onder de riem steken en de dialoog met zorgverleners op gang brengen, op weg naar een open cultuur.

SASS ondersteunt dit onderzoek met een subsidie van € 100.000.

Ga naar overzicht »